torsdag den 18. august 2011

Offentlig transport - en by i Rusland

Det skulle man i hvert fald tro, når man forsøger at benytte sig af den. Og hvordan bliver det så ikke når det nye busnet, "med flere afgange" bliver sat i værk? Ud fra den nye køreplan kan jeg ikke se at det skulle blive bedre, og flere afgange er der da i hvert fald ikke kommet på vores rute, tvært i mod, har de skåret i den, og afskåret os muligheden for at komme nemt til Kragelund. ( Ikke at det er et sted jeg sådan kommer ofte, men der er da sikkert nogen der pendler mellem Funder og Kragelund til hverdag.) Ja ja, jeg ved godt at der så går en anden bus fra byen og til kragelund, sådan ca. hver 3.- 4. time. Der bliver snakket om udkants Danmark, og ved at skære busruterne til de små steder, næsten helt væk, ja så er det da klart byerne uddør og folk flytter væk derfra.

Som det er nu, er bussen op til os inde fra byen ikke just stabil, den er stort set altid 10-15 min. forsinket og somme tider udebliver den simpelthen. Som nu i går aftes, da vi havde fået os forvildet ind til regatta, og konstaterede at vi kunne komme med en bus hjem kl. 23.40 fra banegården, det jo helt fint, bort set fra at bussen aldrig dukkede op! Da klokken var blevet 23.50 blev vi enige om at den nok ikke kom, men at vi i stedet så kunne tage den der gik kl. 00.10. Da klokken så var blevet 00.15 og der stadig ikke var kommet nogen bus, blev vi en kende irriterede, hvorefter en gut gik over til en anden bus ovre på banegården for at spørge om det kunne tænkes han måske vidste noget. Som svar fik han at vide at der ikke var styr på en skid, og at han ikke anede hvor vores bus 33 var blevet af, og at han selv var i tvivl om han skulle fortsætte som det nummer han havde nu.

Med den besked i baghovedet, besluttede vi os for at begynde at traske hjemad, vi diskuterede godt nok om vi skulle tage en taxa, men mit nærige lille hjerte sagde NEJ! Det er for dyrt! Så hjemad vi gik, og nåede ud forbi Vestergadekrydset ud mod Lysbro, da en genkendelig lyd af en bus nåede mit øre. Vi hoppede og vinkede med arme og ben for at fange chaufførens opmærksomhed, og heldigvis stoppede han, her var klokken så gået hen og blevet 00.37 og efter kørerplanen skulle der absolut ikke komme en bus der, men det gjorde der til vores held. 

Vi måtte så betale dobbelttakst, fordi det jo var en natbus, så havde det ikke været for mit buskort og Runes klippekort, skulle vi have været af med 80 kr. for den tur, vi slap med to klip på klippekortet og en 20'er. Så er det man tænker at en taxa næsten havde været lige så god!

Det er meget fint at de sætter ekstra bussen ind i anledning af regatta, men så skal det fandme da også fungere, og chaufførerne skal være sat ordentlig ind i hvilke busser der kører hvor og hvornår. Ellers kan de ligeså godt lade være med at forsøge at lave den service for folk. Hvilket i princippet er fuldstændig ligegyldigt, hvis man er bare tre der skal det samme sted hen, for så er en taxa næsten billigere! 

Der bliver snakket så meget om, at vi skal benytte os mere af den offentlige trafik, men hvad nytter det når det ikke fungere, og ikke kan betale sig med de ublu priser de holder sig. Hvis Rune og jeg skal ned i byen og handle, og ikke kan nå det på en time, (hvilket er krop umuligt hvis man skal have mere end bare lige en par ting) Ja så koster det os 80 kr. at tage bussen frem og tilbage. Det er jo fuldstændig vanvittigt! man kan få meget rugbrød for 80 kr. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar