tirsdag den 23. august 2011

Sydlandske tendenser i telemarketing?

Nu har jeg aldrig været så meget ude at rejse, og har derfor ikke selv oplevet anmasende og ihærdige sælgere der efter sigende skulle befinde sig over alt i de sydligere himmelstrøg. Men jeg tror nok jeg har en ret god fornemmelse af hvordan de er, for vi har noget der minder om det her hjemme, jo det har vi altså, jeg referere her til den uanede mængde "gadesælgere" der befinder sig ud over det ganske danske land. Ikke de der typiske gadehandlende med smykker osv. nej, det er de der telefonabonnements/elselskabs- sælgere jeg her tænker på. De er dog et infernalsk irritationsmoment i min hverdag.

NEJ! Du må ikke spørge mig om hvilket mobil abonnement jeg har! NEJ! Du må ikke spørge mig om hvor meget jeg bruger min mobil om måneden! NEJ! Du må ikke spørge mig om hvilket elselskab jeg har! NEJ! Du må ikke spørge mig om hvor mange smser jeg sender pr. dag!  Det rager sådan set ikke dig!!

Sådan har jeg oftest lyst til at svare, men den høflige, fornuftige og pæne del (ja de sider findes faktisk i mig) af mig vinder, og jeg svarer undvigende og forsøger høfligt at vige udenom. Alligevel bliver de ved. "Vi kan gøre det meget billigere for dig" "Vi kan spare dig så og så mange penge" "Vi har den og den service til det halve af hvad du bruger nu". Har sågar oplevet at en af disse sælgere nærmest blev helt gal på mig over at jeg ikke var interesseret i at spare penge ved at skifte over til hans teleselskab! Helt ærligt, hvis jeg har brug for en ny mobiltelefon, eller et andet abonnement, skal jeg nok selv henvende mig. Jeg har ikke brug for at der står en sælger på hvert gadehjørne og fortæller mig om det!

Den anden dag var jeg med en veninde inde i en 3 butik, hendes mobil havde været til reperation (igen) og skulle afhentes. Hun skulle skrive under på nogle papirer, og imens stod jeg og flanderede midt i butikken. Straks var der en vaks sælger der angreb, som en sulten løve, og stillede præcis de spørgsmål jeg har skrevet ovenfor. Ja ja, jeg ved godt at jeg i dette tilfælde selv, frivilligt, var gået ind i løvens hule, men det er ikke pointen.

Nå, men sælgeren spurgte ind til min telefon, mit abonnement og mit forbrug, jeg svarede at jeg var ganske godt tilfreds med både telefon og abonnement, specielt fordi jeg via mit abonnement har adgang til uanede mængder gratis musik. Nå, den tyggede han så lidt på, og spørger så om hvor meget jeg betaler for internet på mobilen, hvorved jeg svarer at det aner jeg ikke, for jeg bruger det aldrig, jeg kan godt vente med at tjekke mail, facebook og andre ting til jeg kommer hjem. Sælgeren så helt ulykkelig ud, sådan helt målløs og ulykkelig på samme tid! Tror aldrig han har oplevet en person der ikke benyttede muligheden for adgang til internet på mobilen. Men helt ærligt, så vigtigt er det sgu da heller ikke, jeg føler i hvert fald ikke at jeg er totalt hægtet af, bare fordi jeg ikke lige kan google dit og google dat mens jeg sidder i bussen.

Og når jeg så hører om folk og de problemer de har med disse såkaldte "smart phones" ja så synes de ligesom ikke så smarte når det kommer til stykket. Nogle af dem fungere sikkert meget godt, men synes tit man hører om at så har de den ene fejl, og så har de en anden fejl. Nææh jeg er godt tilfreds med min nokia-et-eller-andet- kan ikke huske hvilken udgave det er, og det er sådan set også ligegyldigt, så længe den fungere til sms, mms og telefonopkald, ja så er jeg glad. Nåe jo, en anden vigtig funktion min telefon har, er at den kan afspille musik, og ja, jeg ved godt at det kan en smart phone og alle de andre også, men altså, min telefon er fantastisk, og jeg er glad for den, også selv om den er lidt over et år gammel, og i nogens øjne er håbløst umoderne og out of date.

Jeg har ikke behov for at skifte telefon som man skifter underbukser. Man skifter jo heller ikke elpisker bare fordi der er kommet en ny og smartere model på markedet... eller det gør man måske? Nogen gør måske? jeg gør ikke. For mig er en telefon et brugsredskab, ikke en modeting man skal hente status ved at have. Men med dette og med så meget andet er jeg jo nok håbløst gammeldags, og det er jeg nu egentlig helt tilfreds med. En ting jeg heller ikke forstår med hensyn til folk og mobiltelefoner, er den løsslupne tilgang mange har til dem. Ser ofte forældre give deres små børn deres mobiltelefon at lege med, hvis de ikke lige har andet i nærheden! Hvad sker der lige for det? Jeg forstår det virkelig ikke! For mig er en mobiltelefon ikke et stykke legetøj der kan leges med af små børn og blive oversavlet og ødelagt, for mig er en mobiltelefon et teknisk, elektronisk redskab på lige fod med en køkkenmaskine, som børn IKKE skal have nallerne i. Man giver da heller ikke sit toårige barn en elpisker at lege med!!! Det håber jeg i hvert fald ikke...

Men det er jo nok bare brug-og-smid-væk- samfundet om igen, går lortet i stykker fordi lille Sofus har savlet på den, eller smidt den i kaffen, ja så køber vi da bare en ny. Ingen problem i det da. Jeg forstår det ikke, denne ligegyldighed over for ting der koster en god sum penge. Ja ja, jeg ved godt at uheldet kan være ude og at lille Sofus kan få fingre i ens mobiltelefon i et ubevogtet øjeblik, og fred være med det, men i de tilfælde hvor forælderen frivilligt stikker mobilen i hånden på ungen, som afledning og underholdning, se DET forstår jeg ikke!!

Jeg er igen kommet helt væk fra start emnet, men sådan er det jo når man bliver grebet af stemingen. Jeg kan godt se at det sikkert er en hård branche, og at sælgerne forsøger sig med alle de tricks de kan for at sælge noget til os forbrugere, men de der gadesælgere er altså for meget. Fx. forstår jeg ikke konceptet med at 3, (for lige at vende tilbage til dem) stadig står ude på gaden og forsøger at hverve folk, selv om de har fået sig en nydelig lille butik midt på gågaden. De andre butikker står sgu da ikke og forsøger at sælge deres sko, tøj og brugskunst ved at flander ude på gade og spørge folk, "undskyld, må jeg spørge hvilken elpisker du bruger?" eller "undskyld, må jeg spørge hvilket mærke undertøj du har på?" Det ville da være totalt tåbeligt!

Jeg tænkte dengang 3 fik deres butik, woohoo så er der da en sælger mindre man skal døje med på gaden, men der tog jeg fejl! M1 står henne på torvet, og så lidt længere nede har vi 3 med deres pæææne butik, som de så står ude foran og stadig forsøger at hverve kunder, som om de har glemt at de rent faktisk har en butik de kan stå inde i. Teleselskaber der forsøger at hverve folk på gaden er irriterende, men elselskaber der forsøger at hverve folk, er endnu mere irriterende!

Specielt når de så vælger at placere sig lige foran indgangen til Fakta. Og her tænker jeg specielt på den Fakta der ligger på Vestergade. Deres indgangparti er ikke specielt velovervejet, og der er altid læsset op med stativer og skilte, så man knap kan finde indgangen, og hvis man vil have en vogn, skal man oftest lige flytte en cykel og et skilt før det kan lade sig gøre. Det gør i sig selv at man er en kende irriteret, når der så står to mænd, en pap skranke og en stander med flyers, derud over, ja så begynder det nærmest at ligne en belejring, en form for -hold-kunderne-ude-af-butikken-strategi. Disse to el-fyre, står altså mere eller mindre midt i indgangen til Fakta, så man på ingen som helst måde kan komme hverken ud eller ind, uden først at skulle passere tæt på af deres opstillede pap genstande, og derved ikke kan undgå nærkontakt med dem. Og så kommer spørgsmålene, og de forsøger med alle kneb at vinde ens tillid og en kunde mere. Hvilket er dybt frustrerende når det eneste man bare gerne vil er at handle ind til aftensmaden, og ikke orker at tage stilling til hverken det ene eller det andet der har med ens el at gøre....

Jeg kan vitterligt ikke lide den form for sydlandsk sælgerteknik, det er bare ikke særlig flatterende hvis du spørger mig.


1 kommentar:

  1. Jeg ved godt hvorfor 3-sælgerne står ude på gaden - deres aircondition blæser så kold luft ud at det føles somom man står på Nordpolen

    SvarSlet