torsdag den 22. marts 2012

Verdensredder min bare - offentlig transport er stadig en by i Rusland!

Da jeg i en alder af næsten 31 år, stadig ikke har fået taget mig et kørerkort, og heller ikke i den nærmeste fremtid ser ud til at få det, er jeg nødsaget til at benytte mig af den offentlige trafik når jeg skal nogen steder hen. Dette burde give mig en form for selvfedhed over at være en af de dersens "Verdensreddere" som der reklameres for rundt omkring i busser, tog osv. da folkene bag reklamen åbenbart tror at ved at folk benytter sig af den offentlige transport, dermed redder verden. Jeg har min tvivl!

Havde den offentlige transport nu været effektiv, let tilgængelig og til at betale sig fra, ja se, så ville det måske give lidt bedre mening. Men nu er den offentlige transport jo nærmest ikke tilstedeværende, ineffektiv og ekstremt dyrt, så det at være med til at redde verden opvejer ligesom ikke ulemperne! I nogle sammenhæng kunne offentlig transport, ligeså godt have været navnet på en by i Rusland!

Jeg ynder at spille live rollespil ude i den mørke skov, sådan ca. en gang om måneden, og har i den forbindelse som regel tusket mig til et lift derud. I fredags gik det så op for mig, at jeg ikke havde fået fundet et lift til lørdagens spil, og gik derfor igang med at undersøge muligheden for at benytte mig af den offentlige transport, da det jo skulle være iih og ååh så godt for miljøet, og da jeg ikke just kunne overskue en cykeltur på omkring 7-10 km. med rollespilsudstyrs oppakning, måtte jeg jo pudse glorien og tage bussen.

Som sagt så gjort, eller, det vil sige, jeg startede med at konferere med en buskøreplan, og kunne hurtigt konstatere at jeg under alle omstændigheder ville komme for sent, hvis og såfremt jeg skulle tage bussen derud. Den første bus herfra om lørdagen går 08.49 hvilket hjælper lige fedt når mødetidspunktet er kl. 08.30.

Ok, jeg acceptere at jeg evt. kommer for sent, og undersøger så hvornår jeg kan komme med en bus videre fra banegården og ud til skoven. Jeg tjekker selvfølgelig først de lokale bybusser, og konstatere at det umiddelbart ikke helt kan lade sig gøre, og ser mig så om efter en rutebil i stedet for. Heller ikke noget godt match, og jeg er nu lettere fortvivlet. Fra at komme tre kvarter for sent, er jeg nu oppe på halvanden time!

Det er jo fuldstændig grotesk at man ikke kan komme nogen steder, bare fordi det er lørdag. Gamle fru Jensen kan ikke komme på torvet til torvehandlen før lidt over ni, hvor hun for øvrigt så lige skal gå fra banegården og om på torvet, eller vente på at der måske kommer en bus forbi der kører om til den nye "busgade". Det er til grin, og så vil jeg ikke engang komme ind på hvordan det ser ud om søndagen.

Man får tudet ørene fulde om at det er iih og ååh så vigtigt at benytte den offentlige transport, og at folk skal droppe bilen til fordel for bus og tog. Men helt ærligt, hvorfor bliver de så ved med at besværliggøre den offentlige transport? Hvorfor bliver de ved med at sætte priserne op? Hvorfor bliver de ved med at skære i antallet af bustider, busser, og indskrænke ruterne, så man alligevel skal gå det halve af vejen?

Jeg har et hold venner der har købt hus ca. 7 km. fra hvor vi bor, ikke en speciel stor afstand, men skal jeg derud med offentlig transport, skal jeg først med bussen ned til banegården, (ca. 7 km.) hvor jeg derefter skal med toget, som kun hver anden gang stopper i den by de bor i. Så fra at være 7 km. fra hinanden, skal jeg kører en omvej på ca. 21 km. ( 7. km ned til banegården plus 7 km. tilbage til der hvor jeg bor, plus de sidste 7 km. ud til vennernes hus) det giver jo absolut ingen mening!

Havde jeg råd til et kørekort og en bil, ville jeg give den offentlige transport fingeren og glædeligt benytte mig af min bil, frem for det helvede det er at være "verdenredder".

Som tingene er nu, står der en busterminal nede i midtbyen og rådner op, den bliver ikke brugt, da der jo på et tidspunkt skal udbygges og laves om. Hvornår det bliver er ikke godt at vide, og hvorfor det lige er at de vil udvide Torvecentret er mig en gåde, det "center" har jo ikke på noget som helst tidspunkt været fyldt med butikker, og har stået halvtomt siden det blev bygget for snart 15-20 år siden. Nu vil de så udvide det, så der kan blive endnu flere tomme butikker.

I den anledning bliver det besluttet at den ellers så fine busterminal skal nedlægges. Fint nok, men hvorfor så ikke vente til byggeriet rent faktisk går igang?! Grunden hertil skulle være at det var smart at ændre busnettet samtidig med at flere andre byer ændrede deres. Så skidt med at en fuldt ud brugbar busterminal står tom de næste par år, mens byens busbrugere skal stå og klumpe sig sammen ved ét fælles busstoppested på en vindblæst vej nede ved Netto.

Jeg forstår vitterligt ikke logikken i det, ej heller logikken i, at busser der før kørte helt ind til midtbyen, nu kun kører til banegården, hvorefter man så må gå derfra og hen til midtbyen, eller vente 10-20 min. på at bussen kører videre, eller håbe på det passer med en anden bus der kører fra banegården og om til "busgaden".

Det er et besværligt erhverv det der "verdensredder", og iih hvor ville jeg dog gerne være et miljøsvin med egen bil, så jeg slap for den offentlige transports ulidelige strabadser her i udkanten af udkantsDanmark.

1 kommentar:

  1. Ja, men det er som talt ud af mit hjerte, baade det om busserne, busterminalen og det halvtomme torvecenter.
    Jeg synes du skulle sende ovennævnte til avisen saa der maaske var nogle af de der folk som har været med til at gøre livet for de offentlige transport brugere i Silkeborg kommune til noget der mest af alt ligner et mareridt...

    SvarSlet