mandag den 5. december 2011

Natteravn er jeg - tanker til natten

Nattetanker gennem tiden...

Dec. 2011. Mørket har lagt sig som en dyne over landet, månen titter frem fra de travle skyer, mens jævnlige skybrud af regn, slud og hagl minder én om årstiden og kulden der er på vej. I skæret af en ensom lampe sidder jeg her og nyder natten, mens stormen raser bag den kolde rude.

Natteravn er jeg, som natteravne er flest, mit sind er åbent og trætheden en by i Rusland, eller et sandkorn i Sahara, forlængst blæst bort af nattens mystisk og fortættede mørke. I mørket er alle katte grå, og jeg en lille prik i universet. som en ensom stjerne på den store himmelbue, lyser min ensomme lampe. Et lille tegn på liv i den ellers så tomme nat.

Nattevandre er jeg, som nattevandrere er flest, med frakken tæt omsluttet og ørene på stilke over nattens stilhed, de få lyde, en puslen i de visne blade, en ensom bil i det fjerne. Alene er jeg i nattens univers.

Mørket er fortættet af fugt, min ånde som en mini tåge, forener sig med disen, en tung dyne af tåge har indhyllet verden i et fortættet gråligt tæppe, der forstærker hver en lyd, mine skridt som en genlyd gennem natten.

Natten i al sin enkelthed, i al sin mystik, i al sin mørkhed, mit fristed, mit åndehul, min inspiration.


2006. Sene nattetime, natradio, natsværmer, nattog buldre gennem natten, jeg sidder her i natten, omgivet af nat, og nattemørke. Stirre ud i mørket, lytter til nattens lyde, nattelyde, ensomme trafikanter, lastbilers brusen gennem natten. Natteravn er jeg, vandre i natten, mærker kulden, nattekulden, nærmer sig frostpunktet, nattefrost.

Månen lyser i natten, oplyser haven, danner skygger, natteskygger, jeg trækker i nattøjet, forbereder mig på en lang nat, uden søvn, nattesøvn. Jeg hilser natten og månen en god nat, lægger mig i sengen og venter på nattesøvnen



9.10.2006 Natten er min vol. 1

Natten er min, min alene
natten er stilhed, stilhed og ro
natten gir styrke, styrke og tro

Natten er min, min alene
natten er skove og mosebryg
natten er varme der gør mig tryg

Natten er min, min alene
natten er vandring alene i mørke
natten er fugten der fordriver tørke

Natten er min, min alene
natten er måneskin og skyggeland
natten er bål i det bløde sand

Natten er min, min alene
natten er blade der rasler i vinden
natten er tåre der drypper på kinden

Natten er min, min alene
natten er søvnløs, søvnløs og lang
natten er klage, en klagesang

Natten er min, min alene
natten er sandhed og åbne øjne
natten er fuldskab og usagte løgne

Natten er min, min alene
natten er drømme og forsigtige håb
natten er stemmer og høje råb

Natten er min, min alene
natten er skrivning i mørke timer
natten er ord og sætninger der rimer


Natten er min vol.2
19.9.2007 Natten er min, min alene, i mørket, med skoven som baggrund... Natten er min, min alene, med stilheden som kåbe, og bare tær i det kølige græs..

Natten er min, min alene, med månen som lys af sølvhvide stråler der gør mig så bleg.. Natten er min, min alene, gennem alle tider, gemmen denne nat, gennem hele skoven..

Natten er min, min alene, med blæsten i håret, som skubber mig frem, frem i verden der sover..

Natten er min, min alene, foran skærmen, bag ved ruden, ovre på engen, fremme ved søen, ude i skoven..

Natten er min..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar