tirsdag den 27. marts 2012

Personificering af facebook - Timeline på godt og ondt

Det helt store på facebook er i øjeblikket overgangen fra det gamle facebook til det nye timeline. Nogle har kapituleret (som fx. undertegnede) og andre holder stædigt fast i den gamle profil, og kommer med vredesudbrud over at de den 1. april bliver tvangsindlagt til det nye.

Jeg ved godt at der igennem tiden, har været mange "forbedringer" på facebook, som ikke just har været så gode som de måske lød, og jeg ved også godt at der igennem tiden har været mange forvirrende forandringer, og at det jo er nemmere med det man kender og at det der med at prøve noget nyt kan være skræmmende. Jeg skal da ikke se mig for god til, at også jeg har brokket mig over nogle af facebooks knap så heldige ændringer, men lige med den her, vil jeg nu driste mig til at rose.

Folk brokker sig over at timeline er forvirrende og uoverskuelig og rodet. Men hvis man sammenligner den med den gamle profil, er den da langt mere overskuelig og nem at navigere rundt på. Den nye timeline profil er opdelt i år og måneder, og det står en frit for at tilføje begivenheder, billeder og statusopdateringer helt tilbage til før der overhovedet var noget der hed facebook. Før skulle man ned i bunden af ens profil og klikke, "se ældre indlæg" for at komme tilbage i tiden på ens profil, det tog en evighed før man nåede ned til bunden, og det var besværligt at slette og redigere i gamle opslag. På den nye timeline, kan man bare klikke på et bestemt år, og vupti er man fremme ved de post's man har lavet det år. Har man mange post's det år, er timeline'en yderligere delt op i måneder, så man kan hoppe mellem de forskellige måneder, det bestemte år man nu har valgt. Min erfaring siger mig at timeline fungere bedre i google crome end i internet explorer der ser ud til at have lidt problemer med at hoppe mellem de forskellige år.

Med timeline kan man nemt give et sammenhængende billede af en selv, fra man blev født og op til i dag. Hvis det ikke er smart, ja så må du kalde mig Mads.. eller, ja det må du så egentlig ikke, ikke at jeg har noget i mod navnet Mads, eller nogen personer der hedder Mads, men altså...

Ææh nå, men altså, timeline giver en mulighed for at personificere sin facebook profil, på en helt anden måde end man kunne før. Det er også ret smart at man nu kan have et stort coverbillede oppe i toppen af ens profil, det ser rigtig godt ud, og her har man jo så muligheden for at vise lidt om hvem man er, sådan rent visuelt, som noget af det første man ser.

Jeg må sige, at jeg er ret stor fan af det nye design, det er let tilgængeligt, og man kan ved hver statusopdatering, livsbegivenhed eller billede, man poster på sin væg, bestemme hvem der kan se det. Man skal ikke ind i alle mulige og umulige indstillinger for at gøre det, det kan klares under selve opdateringen, inden man poster den.

Det store problem for folk er vel egentlig at de nægter at give det en chance, i stedet for bare at kaste sig ud i det, og sætte sig lidt ind i hvordan tingene fungere, er det nemmere at læne sig tilbage, folde armene stramt over brystet og brokke sig over alle de nye forandringer som de ikke har gidet sætte sig ind i. Kom nu lidt ind i kampen, man lærer nemmest ved at afprøve tingene, har jeg ladet mig fortælle.

I bund og grund har jeg ikke noget ondt at sige om timeline, der er sikkert nogle dårlige ting, jeg har bare ikke opdaget dem endnu. Men på den anden side, der vil jo nok altid være noget der ikke er helt godt, men når det nu overordnet, i hvert fald for mit vedkommende, er positivt, ja så kan jeg godt se igennem fingre med eventuelle fejl og mangler.

I forbindelse med timeline har jeg erfaret at det også er ret så smart i forhold til foreninger og andre offentlige instanser. Man kan meget nemt lave en god præsentation af ens forening med den nye timeline, det ser mere indbydene ud, og giver hurtigt brugeren et indblik i, hvad det er for en forening man har klikket sig ind på. I det hele taget er timeline fokuseret meget mere på det visuelle, billederne er blevet mere tydelige, og man kan vælge at fremhæve ting, så de står tydeligere frem end de andre posts man har lavet.

Jeg kan også rigtig godt lide at ens personlige oplysninger, er samlet et sted, så når man klikker på "om" på ens tidslinje, og de så kommer frem som en samlet information, i stedet for at man før, skulle scrolle helt ned i bunden af ens profil for fx. at finde en email adresse.

Giv det nu lige en chance, det er rent faktisk ikke så slemt som det måske lige umiddelbart ser ud til..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar