lørdag den 28. juli 2012

En hedeturs- og søvløshedsramts nattelige betragtninger om mygs og fluers sammensværgelse med heden!

Klokken har kørt sin opdateringsrunde, vi har nemlig sådan et radiostyret ur, der opdatere hver nat kl. 03.00. Nu er klokken så gået hen og blevet halv fire, og jeg er stadig lysvågen og frisk. Man skulle tro at det var kaffe der havde skylden, og var det nu bare det, kunne jeg bande lidt af mig selv, og læse en bog. Men i stedet er det langt mere genstridige og irriterende elementer der frarøver mig min dyrebare søvn!

Ikke nok med at det er vederstyggeligt varmt! Så har jeg henved 15-20 store myggestik der alle sammen, enstemmigt og sikkert ved håndsoprækning har vedtaget at give sig til at klø, straks jeg bare tænker på ordet søvn. Alskens gode råd og remedier er taget i brug for at mindske kløen, men de er nogle genstridige sataner, der ikke så let opgiver deres enstemmige mission. Jeg kunne selvfølgelig også bare lade være med at anskaffe mig allergiske reaktioner fra noget så simpelt som myggestik. Men nogen skal jo ligesom være på tværs, så hvorfor ikke mig?

Endnu et irritations moment, som er med til at jage den smule træthed der evt. skulle sidde i kroppen væk, er lyden af myg der sværmer omkring ens allerede, myggeplagede krop. Man bliver jo nærmest helt paranoid, og man ligger der i mørket og vifter hysterisk efter de små sataner som man alligevel ikke kan se! Oveni hatten får man da også lige en stædig og vedholden flue, der har fået til opgave at drive netop mig til vanvid i denne klaustrofobiske hedetur af en nat. Meget kan man sige om fluer, men pligtopfyldende det er de!

Jeg havde ellers håbet at den svage buldren, de få regndråber og et enkelt lynglimt, ville komme nærmere og assistere min hårdtarbejdende ventilator med at rense luften, så det i det mindste ville være til at trække vejret igen. men næh nej, tordenden og regnen er åbenbart ikke lige så pligtopfyldende og arbejdsomme som både myg og fluer. Så nu kan jeg så sidde her og kaste lange blikke ud mod den mørke himmel, og med ørene på stilke, forsøge at skimte en buldren mellem flue bzzzzzz og mygge biizzzz, mens blæseren hvæsende sender sin lumre luft i min retning. Den er flink den ventilator, den gør hvad den kan. Men det hjælper lige fedt, når det dynebetræk man har erhvervet sig som dyne, føles som en blytung vinterdyne fra forrige århundrede, eller hedder det egentlig ikke forrige årtusinde? Nå skidt, tungt føles det i hvert fald! 

Jeg er absolut ikke god til varme, og slet ikke når den der famøse søvn skulle forestille at indfinde sig, hvilket den har svært nok ved i forvejen. Men når så samtidig at både myg, fluer og omklamrende hede rotter sig sammen, ja så har søvnen hårde odds. Og hvem ligger sødeligt og sover ved min side? Manden min, der endda ligger med en helt almindelig dyne! Og katten, for den sags skyld, ligger også og snorker, mens den spjætter med benene som var den igang med en større musejagt i drømmeland. 

Og her sidder jeg så, drevet ud af sengen, af myg, fluer og hede, nu siddende i stuen, med et koldt glas vand, stadig spejdende efter tegn på troden, uden held. Til gengæld har en kollega til fluen i soveværelset overtaget, og forsøger ihærdigt at drive mig lidt mere til vanvid, trods mine ihærdige forsøg på rovmord med en fluesmækker. Det er ikke nogen der har sagt det skulle være nemt!

Nu begynder det vel sagtens snart at lysne, så koret af fugle kan bidrage til projektet, -hold-Lestat-vågen-hele-natten. Jeg har ellers forsøgt at holde mig i skinnet, og ikke beklage mig over vejret de sidste par dage. Nu der tydeligvis er så mange der har gået og ventet på høj sol og hedebølge, skal jeg da ikke være den der skaber skår i glæden, med mine negative betragtinger. Men nok må være nok, og når man som jeg, ikke har haft en rolig nats søvn i snart en uge, og nu skal plages af både det ene og det andet, ja så må jeg ty til lidt galde over varmen og det fact at der blev lovet regn og torden! 

Og her kan jeg jo så indlede mig på at kritisere vejrmeldingerne og hvor upræcise de er og bla bla bla, men de har jo nok haft ret, for der har da sikkert også regnet, og tordnet, og lynet, et eller andet sted i landet, ja endda måske flere steder i landet i løbet af natten. Det har så bare ikke lige været her!

Jeg kunne sikkert blive ved i lang tid endnu, for søvnen er ikke kommet mig tættere til kroppen, imens jeg har siddet her og skrevet min klages nød. Og hvad værre er, nu er katten vågnet og begyndt at lave ballade. Måske man bare skulle tage sig en kop kaffe, tage noget tøj på og så gå sig en tur. Men på den anden side, det orker jeg næsten ikke i denne hede. Så jeg tror bare jeg vil lægge mig ind ved siden af min sovende mand, og baske lidt mere efter de der myg og fluer. 

God nat og sov godt...

Og så kom man lige på et lille rim, mens man sad her og bandede over både det ene og det andet...

Kom regn, kom regn og torden og lyn
kom fluks og hurtigt fra natmørke skyen! 
Jeg beder så inderligt, så dybtfølt og ømt
kom regn, kom regn og torden med brag
 jeg stiller da ikke så urimelige krav.
Blot ønsker jeg luften så ren og så klar
at søvnen mig hurtigt til drømmeland tar'.

1 kommentar:

  1. Stakkel!!! Du er ikke den eneste der ikke kan tåle varme og glæder sig til torden og regn.
    Håber du til sidst fik noget søvn trods alt.
    Knuz.....

    SvarSlet