fredag den 8. maj 2015

Kagekrymmel og sukkerstads - en køkkenhamsters kvaler!

Jeg elsker krymmel og andet sukkerstads man kan pynte kager med, og har en tendens til at hamstre når jeg ser noget billigt, for det er jo altid rart at have på lager, i tilfælde af at man får lyst til at bage et eller andet, der skal pyntes! For laaaang tid siden købte jeg en pose sorte og blå stjerner i Tiger, eller også var det Søstrene Grene.. kan ikke huske det, men det er et af de to steder i hvert fald. Og de lå så i skabet og samlede støv indtil min fødselsdag for knap en måneds tid siden, hvor jeg fik den geniale ide at pynte lagkagen med dem....

Jeg havde egentlig store planer med hensyn til det, jeg ville servere når familien kom til kaffe, men af forskellige årsager blev det ikke helt som planlagt, og jeg nøjedes med at bage boller, en kokuschokokage og klaskede en lagkage med pærer, creme og makroner sammen. Til lagkagen havde jeg så tænkt mig at de sorte og blå stjerner nok så fint kunne pynte, og efter at have stået og fedtet med tyl og flødeskum, og fået kreeret et vældig fint mønster på siden af kagen, samt nogle krummelurer på toppen, var det tid til, med let hånd at drysse om sig med stjernerne.. Det gik da også så lystigt derud af, indtil en temmelig harsk og ubehagelig lugt nåede mine næsebor! I første omgang, tænkte jeg, gad vide hvad det er der lugter, mens jeg stadig dryssede stjerner ud over det hele... Men på et eller andet tidspunkt, går det op for mig, at lugten da vidst kommer fra kagen, eller i den absolutte nærhed af denne! Jeg lægger posen fra  mig, kigger lidt rundt, og konstaterer at der ikke er noget, ud over posen med stjerner i nærheden, der på nogen som helst måde, ville kunne frembringe denne lugt! Jeg tager derfor posen, og stikker næsen ned i den, efterfulgt af et godt snus.... En ækel stank af harskhed, fylder min næse og mit svælg, og jeg får umiddelbart lyst til at kaste op... Hvilket jeg dog hurtigt dropper, og i stedet får jeg guflet et stykke pære i mig, til ligesom at få den ækle smag væk! Nå men, stadig ikke helt overbevist, kigger jeg på posens datomærkning, og kan konstatere at stjernerne er temmelig meget for gamle, men stadigvæk er jeg ikke helt overbevist.. for det er jo bare sukker, og det kan da stort set ikke blive for gammelt!

Nå, men da jeg har lært at man skal stole mere på sine sanser, end på datoer, nupper jeg da lige en stjerne, og smager på den, bare sådan lige for at være helt sikker... Igen vælder harskheden ud over mine smagsløg, og jeg får spruttet og spyttet den nu, temmelig opløste stjerne ned i vasken! og gufler endnu et stykke pære i mig, mens jeg kommer med alskens spruttelyde sammenblandet med lidt bandeord og brok!

NU er jeg overbevist.. sukkerstads kan blive for gammelt, i hvert fald når det er blå og sorte stjerner, der åbenbart er lavet meget mere af rispapir end af sukker, konstaterer jeg, da jeg læser bag på posen, som efterfølgende ryger direkte i skraldespanden med de, alt for få, resterende stjerner i... Og der står jeg så, med en ganske flot stjernedrysset lagkage, og kan konstatere at den harske smag, helt sikkert vil kunne smages, og at den nok, hvis den får lov til at blive på kagen, vil sprede sig over i den ellers så flotte anrettede flødeskum!

Efter en del banden, sukken og skulen mod de blå og sorte stjerner, nupper jeg en kniv i skuffen, og giver mig til at pille stjerner af, en efter en, så fløden ikke kommer til at smage harsk og ækel!! Til mit held, har jeg frådset godt med flødeskummet, og efter endt stjerneaftagning, er der stadig en god del flødeskum tilbage på kagen, som derefter kunne glattes ud, og derved stadig se anstændig ud, dog uden nogen form for pynt...

Og hvad kan man så lære af det? Jo, lad være med at hamstre krymmel og sukkerstads, du umiddelbart ikke lige ved hvad du skal bruge til, i det øjeblik du overvejer at købe dem! Der udover kunne man overveje at rydde op lidt oftere i alle de der småting man har liggende, som man har købt, fordi det sikkert kan bruges engang! For måske er den "engang" først om halvandet år, og så ender du bare med at skulle skrabe skidtet af igen.. Men men, det er jo nok alligevel ikke sidste gang jeg falder over noget, jeg bare er nødt til at eje til en eller anden kage, og som så alligevel får lov til at putte sig i skabet, men så har jeg da lært at lugte og smage på dem INDEN jeg putter dem på kagen!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar